Het komt neer op een veilige ruimte

Trots op wie we zijn!

Het komt neer op een veilige ruimte

Onlangs werd Gay op Flakkee gevraagd de leraren van de Beroepscampus in Sommelsdijk iets te leren over de LHBTQIA+ gemeenschap. Waar staan alle letters voor en wat kunnen ze doen om hun leerlingen het beste te helpen?

Voorafgaand aan de presentatie stuurden docenten vragen in. Aan de hand van die vragenlijst hebben wij onze presentatie opgebouwd. Zo konden we hen het beste leren wat ze wilden weten. Ongeveer 90 procent van de vragenlijst kwam neer op het bieden van een veilige ruimte.

Een veilige ruimte is enorm belangrijk. Niet alleen voor de LHBTQIA+ leerlingen. Elke leerling heeft een veilige ruimte nodig. Om uit de kast te komen, om over zware privé onderwerpen te spreken en natuurlijk om volledig zichzelf te kunnen zijn. Maar ja, hoe creëer je dan toch zo’n veilige ruimte? We zetten onze tips even voor je op een rijtje. Wie weet kun je het in de praktijk gaan toepassen.

Uitstraling

Het begint natuurlijk met de uitstraling van de ruimte. Zorg dat er een comfortabele sfeer wordt gecreëerd. Misschien kun je dat doen met foto’s aan de muur, of posters van positieve rolmodellen. Maar hang ook zeker een regenboogje of twee op. Dat kan natuurlijk met een gigantische vlag aan de muur, maar het kan ook leuk zijn om kleine vlaggetjes te verspreiden door het lokaal. Een mooie positieve quote naar keuze maakt het geheel natuurlijk helemaal af.

Gelijk behandelen

Dit klinkt misschien als een schot voor open doel, maar maak geen onderscheid tussen leerlingen. Het is belangrijk om leerlingen gelijk te behandelen. Soms heeft een leerling wat meer begeleiding of hulp nodig en dat kun je ook zeker bieden. Maar zorg ervoor dat ze geen buitenbeentje worden omdat ze die hulp of aandacht nodig hebben. Zo kun je bijvoorbeeld leuke groepsactiviteiten doen om de onderlinge band ook te versterken tussen de leerlingen.

Vertrouwen

Om leerlingen zover te krijgen dat ze zich openstellen, is het belangrijk dat je hun vertrouwen verdient. Stel jezelf kwetsbaar op, dat brengt jullie op gelijk niveau. Bluf je niet door een gesprek heen, maar geef het aan als je iets niet helemaal snapt. Stel vragen op een respectvolle manier. En misschien nog wel het belangrijkste: vertel niets door.

Een leerling komt in vertrouwen naar je toe met iets wat voor hen heel belangrijk is. Schaad dat vertrouwen niet. Vind je het voor jezelf fijn om er met een collega over te praten? Vraag eerst aan de leerling of dat oké is. De leerling bepaalt wie te horen krijgt wat er in het gesprek is besproken.

Inclusie

En tot slot: inclusie. Heel simpel: benoem het zonder speciale aandacht. Dit is een punt waar vrijwel elke docent iets mee kan. Wiskunde? Maak eens een taalsom waarin het over een homostel gaat. Nederlands, Engels, Duits of Frans? Lees eens een boek waarin de LHBTQIA+ gemeenschap centraal staat. Dit kan mooie gesprekken opleveren en hoe vaker het onderwerp wordt besproken, hoe normaler het wordt. Dus maak het onderdeel van je les zonder dat de volledige les over de regenbooggemeenschap gaat.

Hulp nodig?

Het kan natuurlijk zijn dat je hier meteen mee aan de slag wilt gaan. En daar staan wij volledig achter. Maar weet je niet zeker of je het goed doet, of je weet niet helemaal waar je moet beginnen? Schroom niet en neem contact met ons op. We helpen je graag. Heb je vragen? Stel ze!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *